Knjižnica Kozina, 10. marec
2015
Poezija v slikah
Ob besedah, ki jih je nasnula
knjižničarka Patricija Dodič,
sem doživela predstavitev šeste knjige.
S pesmijo NITKE iz moje zbirke
Modra srebrina, je Patricija postavila prvi kamenček v mozaik nepozabnega
literarnega večera.
Dolge nitke nam nasnuje
tkalec,
ko privekamo na svet,
noč in dan tke pisan vzorec,
vsakemu drugačen splet.
Vsako leto tršo tke tkanino
in zank raztrgano število.
Vsak dan je zase umetnina
in vsaka noč le slutnja iz
spomina.
Je v nitkah vtkanih tisoče
usod.
Mehkih, toplih rok,
poti raztrganih in
razcefranih kril,
ljubezni zlomljenih,
vsevprek bogatih, golih in
usmiljenih.
Lepo pozdravljeni, danes, na dan mučenikov, ki je
sicer postal nekakšen neuradni simbol očetov oz. moških, takoj za dnevom žena,
ki je ravno minil, čeprav se mi zdi, da moški to ravno niso in jim ta dan ne
pripada kot praznik. Če pa ga imajo ženske, matere in otroci, bi ga morali
imeti tudi očetje, po mojem mnenju. Lepo pozdravljam našo nocojšnjo gostjo, idrijsko
književnico in še marsikaj, Ano Balantič
- sicer mojo prijateljico, sošolko na literarnih šolah in delavnicah in še
tega. Lepo pozdravljam tudi Borisa Babiča, ki se je opogumil in se odzval na
povabilo, da nam nekaj zaigra. Lepo pozdravljam tudi predsednico Literarnega
društva Ris gospo Ivano Gantar, kateri bomo malce kasneje tudi dali besedo.
8. marec je torej dan žensk, 10. marec dan mučenikov,
12. marec dan ptičkov, takih in drugačnih,
25. marec dan mater in v vseh se najdemo, ali ne? Dan žena ni bil izbran
naključno, saj je 1907 več kot 140 žensk izgubilo življenje, ko so protestirale
zaradi nečloveških delovnih razmer pod sloganom Kruh in vrtnice, 1917 pa so se
ženske v Rusiji odzvale na več kot 2 milijona umrlih vojakov s sloganom Kruh in
mir. In glede na to, da je med moškim in žensko naravna drugačnost, sprejmimo
dejstvo, da je bilo nujno se zbrati danes na dan mučenikov, da malce
zbalansiramo vzdušje;) ker brez naših moških mučenikov, ki to niso, ne
moremo;). Idrijski moški so bili livarji, rudarji, lesarji in še tega. Idrija, od
koder Ana Balantič prihaja, je zanimivo mestece. 1575 je bil idrijski rudnik
živega srebra podržavljen, izjemno donosen s tehnološkimi presežki. Torej zelo
aktiven rudnik. Idrija ima svojo idrijsko kamšt
ali nadlivno kolo, največje še delujoče v Evropi, s katerim so iz globin
283 m dvigali več sto litrov jamske vode na minuto. Ima svoje sprehajalne poti,
stolp Jožefovega jaška, kjer so gospodinje prale perilo v pokriti žehtnici, Idrija ima Scopolijev
botanični vrt, svojo pot ljubezni, svoje cigu
mostove, imajo idrijske klavže,
zajezitvene rečne pregrade, za nekdanje plavljenja lesa, tri vrste jegličev, idrijske
žlikrofe z bákalco, jedjo iz ovčjega
mesa in zelenjave, imeli so idrijski feltban,
ozkotirno železnico postavljeno za potrebe soške fronte. Imajo tam rojenega
Felca, Čarja in Ano Balantič. In imajo seveda klekljano čipko, zaradi katere smo
tudi tu. V Idriji poznajo več stoletij klekljanja. Ob blazini za klekljanje so
se baje izmenjavale cele generacije, klekljali so tudi fantje in možje. To je
bil glavni postranski vir zaslužka, vsaj
do druge pol. 19. stoletja, ko so se začela pojavljati prva čipkarska podjetja.
Poleg klekljanja je tu še risanje vzorcev in seveda predajanje znanja naprej,
kar počnejo posameznice in nedvomno idrijska klekljarska šola, ustanovljena
1876. Seveda pa se je. idrijska čipka
nadgrajevala v sodobno avtorsko klekljano čipko, ki ni več prt, blazina, ali
del obleke, temveč likovno delo in slika, kamor uvrščamo Anine klekljane slike.
Ana je
rojena v rudarski družini in je pri šestnajstih
letih ostala brez očeta. Šivilja, ki je ljubezen do knjig in bralno strast
prevzela od očeta in dedkov. Resneje se je s pisanjem lotila v letu 2000. Idrijski, nedavno preminuli Jože Felc in
pesnik Ivan Minatti sta ji dala zagona, da je začela pesmi pošiljati med ljudi
in na natečaje. Na natečajih se uvršča med najboljše seniorske pesnice, nagrade
pa pobira kot za stavo. Več o Ani si lahko preberete v Primorskem leksikonu,
svoje pesmi pa je objavljala v revijah in zbornikih. Doselj je izdala pesniško
zbirko Modra srebrina, Globina praznine, Slana vitica življenja, vse v
samozaložbi in z lastnim oblikovanjem in tako je tudi pri slednji, Poeziji v
slikah. Ana piše tudi prozo. Za sabo ima avtobiografski roman Moja poletja, ki
je bil nagrajen za najboljšo samozaložniško knjigo in lani uvrščen na seznam
knjig Primorci beremo in roman Odrezana sreča zbirka zgodb znanih idrijčanov in
novel. Obiskuje literarne kolonije in šole, kjer sva se z Ano tudi spoznali.
Tema njenih pesmi je največkrat narava, ki je v Idriji ne manjka, pesmi so čustvenorazpoloženjske, hkrati pa
racionalne, avtoreflektivne, socialne, bivanjske. Predvsem pa so njene pesmi
metrično urejene in zelo iskrene, takšna kakršna je tudi Ana sama po sebi,
iskrena in ne bom rekla metrično urejena, lahko pa rečem samorastniško zrela,
samosvoja in tenkočutna.
Vsaka barva je na sivkastem ozadju videti
čista, če pa je ozadje čisto, je barva videti sivkasta, pravijo. Prav tako trdijo, da nas barve varujejo pred
številnimi boleznimi, nas čustveno navdihujejo in vplivajo na naša čustva,
izražanje in način razmišljanja. Bela barva
idrijske čipke simbolizira nedolžnost in čistost, čaščenje, rojstvo,
enostavnost, mirnost, ponižnost, natančnost, medtem ko barve Aninih slik in
čistosti njene poezije prinašajo
iskrenost, jasnost in dojemljivost za nove zamisli. Barve njenih pesmi
in slik so barve zavedanja in odprtosti. Tako ene kot druge skozse prepletajo
niti življenja, ki poudarjajo intenzivnost čustev, ljubezni, zapeljivosti,
čutnosti in prefinjenosti. V srednjem veku so neveste nosile zeleno, saj je
simbolizirala plodnost, Anine viktorijanske ženske pa nosijo na sebi in v sebi
svetlobo, ki pa se kaže kot svetlika, zdaj prižgana, če je tema, drugič spet
ugasnjena, ko je dan, ko je sonce, ko je vse, kot mora biti.
Ana svoje
pesmi tekstovno in grafično oblikuje sama. Piše spremne besede in je članica
logaškega Literarnega društva Zeleni oblaki in članica Literarnega društva Ris
iz Idrije. Je tudi avtorica spletnega bloga Modra srebrina, najdete jo pa tudi
na FB strani. Teme njenih pesmi so skupne vsem zbirkam: pesništvo, ljubezen,
narava, bivanjska stiska, razmišljanja taka in drugačna. »Moje pesmi, to sem jaz, to je
moja duša, moj obraz, pravi avtorica v pesmi Moje pesmi. In še: »Vse
je krog in konec je začetek. Nekoč spet kosi bodo smeli peti/in vodnjaki piti
novi izvir, /vse trdnjave bodo izravnane, /jaz lahko bom ristanc se igrala in
točila mladi med.« Največkrat uporablja trohejski ritem, tu in tam
zamenjan besedni red, skrbno izbira rime, kar pesem morebiti še bolj približa
ljudem. Čustvenorazpoloženjska lirika vstopa potihoma v svet norcev, med
katerimi se počuti zdaj kot luka in zdaj kot morje, zdaj ostrina zdaj milina.
Z
resnico za pravice zbodem, bežim pred samoto, imam življenje, obzorje in smeh,
odprte dlani, polne semena, sanjam velike korake, podarjam smeh, rada bi toliko
vsega, pa se bojim, da potem ne bom več sama…dišim po zvezdah, že utrujenih,
čas teče gost in lepljiv, zatakne se v grlu, besede so večnost v neskončnem
risu življenja, ujetnice pesnikov. Čar besed je v igri ognja, le za cesto in
ljubezen ni pravih besed … in še mnogo je Aninih verzov, ki
govorijo o glasbi, vesoljni dvojnosti, ženskah, plesu, slikah, naravi, času,
človeku, o smehu, dobri volji, otroku v nas in poletju. Ana…
Tako
je zapisala Ivana Leskovec v spremni besedi k Poeziji v slikah: »Vsakdo med
nami je enkratno, neponovljivo bitje. Zdi pa se, da se jih v Ani skriva cela
množica. Ob neki priložnosti je zapisala o sebi: sem kot čebula, ki se maji. Tistih
omajkov ni, da bi jih zavrgla, ampak jih nizam v marjetkaste venčke. Kar tako,
zase, za dolgčas, pa tudi za vse druge. In likovna priloga pričujoče pesniške
zbirke sodi med enega teh omajkov, ki jih je Ana namenila tudi nam. »
Bila sem
V tvojih rokah sem bila glina
pretrda za gnetenje,
premehka, da bi stala pokonci.
Rada sem dišala
po češnjah,
po znoju in zlepljeni koži,
zato sem ti spolzela med prsti.
Da nisem ostala le gmota
z odprtimi usti, steklenih oči,
brez zubljev ognjenih
in dolgih noči,
sem postala granit.
Na njem so se dleta ranila.
Danes sem ženska.
Porcelanasti akt.
Lahko me brišeš brez konca!
Nedokončana
Nisem vsega še popila,
vina, leka majskih lun.
Nisem pozabila
ubitih zvezd in ščipov blaznih,
polžastega časa,
kamor sem zaman
med trnjem bosa udelala poti.
Nisem slike še končala.
Na njej ni strug in brazd,
žile so napete strune,
v njih ognjena ujma ždi.
Besede so še mlade,
znajo po razpotjih
sprehoditi milijon luči.
Nisem vsega še dobila,
zdaj je še jesen
in kje šele so zime klešče.
Papaver
rhoeas je latinsko ime za mak. In mak je roža, ki je Ani najljubša in s katerim
je začela pravzaprav svoje avtorske klekljane slike, na vpogled v naši čitalnici.
Rdečečrn, lijakasto pikičast, arheofit, ki prihaja iz neolitika. Lep. Kot je
lepa Anina duša. Metulj, znanstveno lepidoptera je Anin drugi simbol.
Naslovnico in tudi notranje strani preletuje veliko raznovrstnih metuljev.
Tistih, ki jih čutimo v trebuhu, če smo zaljubljeni. Ali tistih, šamanskih, ki
so simbol spremembe in preobrazbe, ki se odvija skozi lahkoten ples radosti in
sreče. Nobena druga žival ali žuželka ni tako zelo povezana z energijo
metamorfoze. Prinaša spoznanje, da se vsakdo od nas lahko iz neugledne,
grčaste, po tleh plazeče se gosenice, prelevi v prečudovito bitje luči in
bleščečih barv, ki na prosojnih krilih lahkotno poleti v nov, lepši način
življenja. In Ana je nedvomno en tak metulj, kateri želim še veliko
ustvarjalnih uric, najsi bo pesniških kot klekljarskih in še kakšnih. Ana,
hvala za obisk, za razstavo in lep večer. Vam pa tudi srečno in hvala za
posluh. Borisa pa prosim še za jato njegovih glasbenih metuljev…
Ivana Gantar pa
je mojemu večeru dodala:
Pisalo se je leto
2008, ko je po dolgem premoru na kulturni sceni zažarel žarek. Po letu 1972, ko
je bilo po šestih letih izhajanja ukinjeno literarno glasilo kaplje, katerega
je bil vseskozi glavni urednik in ustanovitelj, psihiater in pisatelj Jože
Felc, ni bilo v Idriji na tem področju nič podobnega. Pa jih je nekaj, ki so že
jadrali po literaturi sklenilo, da obudijo zaspalo Trnuljčico. Manjkalo je
le še ime. Kdo bi lahko bil še bolj bistrogled kot pisatelj Jože Felc. Njegova
zamisel da naj se društvo imenuje RIS se je najbolj skladala s pišočim
izražanjem. Kratka beseda z številnimi pomeni. Ris je v naših gozdovih
avtohtona žival, ris je pot, ki jo klekljarica s prepletanjem niti speljuje po
predlogi v čudovito idrijsko čipko. Biti v risu pravijo za tiste, ki so svojim
pogledom, videnjem in vedenjem v čisto drugi dimenziji, to naj bi bili predvsem
pisci, skratka vsi umetniki. Že v pradavnini so se ljudje zbirali v začrtanem
risu in tam odločali o ključnih zadevah in svojih usodah. Na križpotju stopiti
v začrtan ris je pomenilo stopiti v skrivnosten svet. Biti v risu takšnem ali
drugačnem je občutek varnosti dajal že našim prednikom in tudi člani
Literarnega društva Ris z močjo RISA v imenu letos lahkotno stopamo že v sedmo
leto delovanja tudi s pomočjo takšnih članov, kakršna je naša pobudnica in
soustanoviteljica Ana Balantič. Pesnica in pisateljica, katere
ustvarjalnost nam jemlje dih, nas uči opazovati, čutiti, ljubiti in oproščati.
Ana je osebnost, ki svoje znanje prenaša na manj vešče pisanja, je ženska, ki
razvozla še tako zapleteno literarno uganko. Že s svojimi prvimi
pesniškimi zbirkami je osvojila srca številnih bralcev, ko pa se je v knjigah
Moja poletja in Odrezana sreča lotila še slikanja v prozi, je presegla vsa
pričakovanja. In letos nas je obdarila še s pesniško zbirko Poezija v slikah.
Ana je s svojo knjigo nocoj z nami. Poezija v slikah je knjiga v kateri boste
slike brali, pesmi pa čutili, knjiga ki boža srce sodi tudi na vašo polico. Tam
ji pripravite poseben prostor, ker knjiga prav takšna tudi je.
Ne samo pesnili, tudi klekljali smo ...
Fotografije Vladimir Kržišnik
Hvala občinstvu, da je z mano delilo moje slike in rojstvo šeste
knjige.
Hvala Patriciji,
da me je povabila v ta hram besed in odstrla velik del mojega ustvarjanja.
Hvala vsem, ki so
kakor koli prispevali, da je nastal ta večerni mozaik.
Pozdravljeni dragi prijatelji in vsi prisotni na mojem lit. večeru.
Vaša Ana
Ni komentarjev:
Objavite komentar